Verslag 10/9, Santos - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Richard Kok - WaarBenJij.nu Verslag 10/9, Santos - Reisverslag uit Santos, Brazilië van Richard Kok - WaarBenJij.nu

Verslag 10/9, Santos

Blijf op de hoogte en volg Richard

14 September 2012 | Brazilië, Santos

We zijn op 3 september snachts bij de ankerplaats van Santos aangekomen. Dus om 4 uur snachts uit mijn bed gebeld om standby te staan in de machinekamer. Er zijn betere tijden om aan te komen, maar goed dat hoort er bij. Het was vrij druk op de ankerplaats. Het was niet te tellen, maar er lagen zeker 60 andere schepen. We hebben nog een ruim plekje kunnen vinden, want er stond ontzettend veel deining. Op zee lag het schip rustiger in het water dan op de ankerplaats. Soms een slingeruitslag van 20 graden. We hadden op zee van de agent vernomen dat we waarschijnlijk pas 7 september naar binnen konden. Dus op 4 september bij de koffie werden we ineens opgeroepen, 1300 uur kregen wij een loods. Dus de plannen veranderen met het uur. De aanloop was heel mooi. Je vaart heel dicht langs de stad en boulevard. Om 1700 lagen we eindelijk aan de kant. Dus hoofdmotor uit en de hulpmotoren aan. Deze draaien op MDO dus de MDO seperator (om olie schoon te maken) ging aan. Daarna was het etenstijd, maar aan het einde van de maaltijd ineens alarm. Bleek de MDO seperator bijna door de seperatorkamer te springen. Dus savonds nog een extra lesje 'seperator-uit-elkaar-halen' gekregen, heel leerzaam. Daarna was het tijd om de stad in te gaan. Er waren al wat matrozen hier eerder geweest en die wisten nog wel een leuk tentje. Dus taxi bellen en er naar toe. We kwamen ergens in een achterbuurtje terecht. Het was een bijzonder tentje, heleboel gekke mensen. De dag daarna heb ik met de tweede stuurman nog een wandeling door de stad gemaakt. Ook weer genoeg bizarre dingen gezien en meegemaakt. Teveel details om hier op te noemen!:P We
hebben tot 7 september windmolenbladen geladen. Behoorlijk grote bladen zijn dat als je ze van dichtbij ziet. Daarna moesten we nog even wachten op de crewchange. Op vrijdag heb ik nog een culturele tocht door Santos gemaakt met de fiets. In wijken geweest die echt uit een film komen, gepimpte wagens met allerlei duistere figuren die je aanstaren. Op de boulevard was het ook heel druk, want het bleek independence day te zijn in brasil. Dus veel podiums werden opgebouwd, straatartiesten, complete buurtbbq op straat. Heel gezellig allemaal. Ik op de fiets met camera en constant foto's maken, net een japanner. Helaas kregen we vrijdagavond om 2200 weer de loods aan boord. Dus nog even
de stad bij nacht bekijken en toen weer richting zee. Het is inmiddels
duidelijk geworden dat we richting Houston gaan. Er kwam ook nog prettig
nieuws dat bevrachting er mee bezig was om dit schip weer terug te laten
gaan naar brasil, maar alle details ontbreken nog, alleen een gerucht.
Inmiddels wordt het steeds beter weer. Vandaag tikten we al de 31 graden aan en dat word alleen nog maar meer. Dus lekker even aan dek zitten, met een biertje en uitzicht op blauwe lucht en ook een blauwe zee.
Deze dag had nog meer verrassingen in petto. Na de lunch liep ik even buiten en zag toen ineens een fontijn midden op zee. Bleken er walvissen in de buurt te zijn. Die hebben we de hele middag zien springen, zwemmen en er kwam een moederwalvis met kleintje op nog geen 10 meter voor de boeg langs. Echt heel mooi om te zien.

Bedankt voor alle leuke berichten die ik krijg! Soms lastig om te beantwoorden i.v.m. de beperkte internet mogelijkheden, maar ik doe daar uiteraard me best voor =) Jullie horen weer van me!

Ciao Rich

• 19 September 2012 - 09:40

Anne Florine:

AAAAH, leuk walvissen!!!!!!!!! Gaaf man!
    Ben wel jaloers op de temperatuur!!!! Hier is het 16 graden, zon, regen, wind.... Herfst gaat beginnen :(

Geeft natuurlijk niet dat je niet of weinig kunt reageren!

XXX vanuit een steeds kouder wordend Nederland!

• 22 September 2012 - 07:54

J.Holtslag:

Ik kreeg van je vader de tip voor deze site. Bijzonder om te lezen. Goede vaart gewenst en een behouden thuiskomst.

• 29 September 2012 - 19:33

Pieta Van Kekerix:

Hoi Richard,
    Ik vind het erg leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent. Zo te lezen heb je het goed en is het echt jou ding daar op zo'n enorm schip.
    Geniet er van.
    Groetjes Pieta.