Update gibraltar- san nicolas- izmit - Reisverslag uit Izmit, Turkije van Richard Kok - WaarBenJij.nu Update gibraltar- san nicolas- izmit - Reisverslag uit Izmit, Turkije van Richard Kok - WaarBenJij.nu

Update gibraltar- san nicolas- izmit

Blijf op de hoogte en volg Richard

09 November 2012 | Turkije, Izmit

Na een lange tijd is het wel weer eens tijd voor een update! Bij de azoren eindelijk na 3 maanden weer eens naar het thuisfront gebeld. Wel weer prettig om wat bekende stemmen te horen. Na de Azoren was het nog
een paar dagen varen tot Gibraltar. Bij gibraltar hebben we gebunkerd en een crew wissel gedaan. Leuk om Gibraltar ook eens een keer van dichtbij te zien en geleerd dat dit nog een stukje United Kingdom is :P. Na gibraltar hebben we koers gezet richting griekenland. We hadden weer een rustig zeetje en het weer is nog steeds prima. Tussendoor ben ik ook weer
gewisseld van dek naar machinekamer. De temperatuur is wel ietsje gezakt dus het is weer redelijk aangenaam in de machinekamer (35 graden). Heb een aantal leuke dingen kunnen doen tot nu toe in de machinekamer, zoals zelfstandig hoofdmotor starten, overschakelen van generatoren, bunkeren, beetje klussen aan remote controls en automatische drains, aardfouten opzoeken. Kortom weer allemaal erg leerzaam. Ik merk wel dat je alles wel een keer gehad heb, maar hoe zat het ook alweer :P. De aanloop van griekenland was heel mooi. We moesten onder een brug door, met een paar meter speling, en daarna nog een stuk tussen de bergen door. Met een lekker zonnetje op de bol was het een heel mooi uitzicht af en toe. Daarna kon het lossen beginnen bij San Nicolas. De target was om 3000 ton per dag te lossen, maar dit bleek uiteindelijk veel langzamer te gaan. Ondertussen was het weer een aardige stofbende geworden en je kwam die petcokes weer overal tegen.
Tussendoor nog een paar keer de wal op geweest. De taxi kostte 10 euro, hoe ver de rit ook was en meestal moesten we die kerel laat in de avond uit zijn bed bellen om ons terug naar het schip te brengen. Ze waren hier duidelijk niet op een 24 uurs economie ingesteld :P. Dus die arme kerel af en toe maar wat extra fooi gegeven. Het dorpje viel uiteindelijk niet tegen. Het zag er naar uit dat het een gat was, maar niets was minder waar. Er was zelfs een echt boulevardje en wat winkeltjes en restaurantjes. Dus de eerste avond maar even een kroegentochtje gehouden om te kijken waar het gezellig was. Uiteindelijk vonden we een bar die de aragon heette en daar moesten we als crew van de aragonborg natuurlijk wel zitten. Dus daar een paar avondjes een drankje gedaan en weer ff wat wifi afgetapt. Ook nog even heerlijk gegeten, want aan boord is het vrij eentonig. Het eten is bijna op dus het is nu veel ijs, kroketten, jam, hagelslag en uitgedroogt brood eten. We hebben zelfs nog een feest mee kunnen pakken in San Nicolas. We zagen een aanplakbiljet ergens en zijn maar gewoon gaan kijken. Het viel uiteindelijk alles mee, eindelijk weer eens een soort club met actuele muziek en wat jonger publiek. De club was aan het strand dus lekker een corona in een loungebankje aan het water gedronken. Daarna door naar piraeus. Hier hebben weer gebunkerd en er kwamen wat externe bedrijven langs om het een en ander te controleren en/of te repareren. Ik heb ook een dagje met mensen van liebherr meegelopen die een jaarlijkse inspectie deden aan de kranen. We moeten toch wachten tot 6 november om aan de volgende opdracht te beginnen. Het bunkeren had ik helemaal voorbereidt dus tijdens het bunkeren alles opschrijven, spelen met zware olie :P en kijken welke formulieren er allemaal bij komen kijken. Het was uiteindelijk zo druk dat het uitstapje naar de akropolis er niet meer in zat, maar we konden dat ding precies met de verrekijker zien. We liggen nu voor anker bij Izmit, Turkije. Het is wel een mooi stuk varen, want we moeten de straat van canakkale door (dardanelle). Het weer is hier ook weer uitstekend dus ik heb niet echt het gevoel dat het november is. De afgelopen weken zijn wel wat drukker als dat ik gewend ben tot nu toe. Al die lange reizen zijn toch relatief rustig als dat je regelmatig een haven aan doet. Dan is nu iedereen weer een beetje op de hoogte van mijn avonturen. Ik zal
weer wat vaker een update sturen! Iedereen de hartelijke groetjes Ciaooo Rich

• 09 November 2012 - 10:57

Maike:

Hee richie! Leuk verhaaltje! Fijn dat je zoveel leert! Al snap ik sommige termen niet hoor;) bunkeren? Ik dacht eerst aan heel veel eten ha. Maar dat is het niet! Hier is het koud.. De blaadjes zijn bijna van de bomen en de intocht van Sinterklaas zit er alweer aan te komen haha! Goeie tijd!!