Update Turkije - Algerije - Reisverslag uit Jijel, Algerije van Richard Kok - WaarBenJij.nu Update Turkije - Algerije - Reisverslag uit Jijel, Algerije van Richard Kok - WaarBenJij.nu

Update Turkije - Algerije

Blijf op de hoogte en volg Richard

07 December 2012 | Algerije, Jijel

Hellooo,
Algerije....Het lossen in Djen Djen ging uiteindelijk iets vlotter dan verwacht. Een ander schip met pijpen was klaar met lossen dus er konden wat extra vrachtwagens onze kant op komen. Daarna was het weer tijd om richting Turkije te gaan. Dus trossen los, wachten op de loods en dan met economische snelheid vertrekken. Dit betekende weer dat ik wacht liep van 0600 tot 0800 en van 1800 - 2000. Tijdens de wacht een beetje opletten dat we geen gevaar voor aanvaring kregen, dingen uitzoeken voor mijn takenboek, een peiling van de zon nemen om de fout van het kompas te bepalen, enz.. druk, druk, druk. Het einde van mijn dek periode komt in zicht dus nog even knallen met de opdrachten voor school. Ik ben druk bezig geweest met het handmatig uitrekenen van de stabiliteit van het schip, erg leuk om te doen. Daarnaast wordt ik veel aan het 'hobbyen' gezet aan dek....d-ringen weg slijpen, vastgeroeste bouten verwijderen, luiken test op waterdichtheid, verven. Genoeg te doen dus en geen dag is hetzelfde....het mooie van dit beroep. Het laden in Turkije ging eigenlijk heel vlot. Alle pijpen lagen al op de kade dus binnen 2 dagen konden we alweer weg. Het waren wel 2 drukke dagen, want het schip kreeg een annual survey van lloyds. Dit hield in dat er een enorme checklist afgewerkt moest worden op het gebied van veiligheid, brandblussystemen, certificaten, enz... Dus ik heb twee dagen lang allerlei
mensen geassisteerd om vanalles te testen. Alles was prima in orde dus we konden probleemloos richting Algerije vertrekken. Het zag er naar uit dat we wel wat slecht weer zouden krijgen tijdens deze reis. Op de zee van Marmara viel alles nog wel mee, maar tijdens de passage van de
Dardanelle begon het toch al wat meer te waaien. Volgens de loods van de Dardanelle was windkracht 7/8 verwacht bij griekenland. Opzich niet heel slecht weer, maar toch het slechtste wat ik tot nu toe heb meegemaakt. Onder griekenland hadden we zelfs een frontpassage dus dat betekende even heel slecht weer...heel veel regen, nog meer wind en ontzettend veel onweer. Tijdens een flits zag je even die ruige zee....echt een spookachtige omgeving dan. We moesten wel even op de koers letten, want het schip mocht niet te veel stampen en/of rollen, want de deklast pijpen moet er natuurlijk wel op blijven liggen. Gelukkig werd het weer richting tunesie beter...alleen nog aardig wat wind en wat deining/golven. Twee december zijn we aangekomen bij Djen Djen. Eerst weer voor anker, want de haven was gesloten. De ligging van de haven is zo slecht dat met wind en deining de haven gelijk dicht gaat. Het zag er ook wel naar uit dat de haven nog wel even gesloten blijft, want het gaat steeds hard waaien bij Marseille. Die harde wind maakt een mooie deining met als resultaat dat de haven van Djen Djen nu (5 december) ook nog steeds gesloten is. 4 december werden alle schepen zelfs
weggestuurd van de ankerplaats door de havenautoriteiten. Er werd storm verwacht dus alle schepen moesten gaan driften met als resultaat dat we al 2 dagen langs de Algerijnse kust heen en weer sukkelen met dead slow. Niemand weet hoe lang dat dit gaat duren, maar de verwachtingen zijn alles behalve gunstig. Het zou nog weleens een tijd(je) kunnen duren. Ondertussen is het wel 5 december vandaag. Gelukkig had de eerste stuurman spullen mee om zelf kruidnoten te maken. Dus toch nog een beetje het gevoel van sinterklaas :).
Hopelijk zijn we wel voor kerst in Turkije, want daar ligt al het lekkere
kersteten op ons te wachten. Anders kan het nog weleens een heel kale kerst worden, maar daar gaan we maar niet vanuit. Iedereen weer de hartelijke groetjes vanuit Algerije en bedankt voor mailtjes en/of interesse naar mijn belevenissen! Ik heb niet veel internet, maar af en toe kan ik wel even mijn mail checken. XXX Rich

• 13 December 2012 - 12:07

Piet En Roelie Jelsma:

Hoi Rich,

Ik moest je de groeten doen van Piet en Roelie ( Lottie haar opa en oma )
    Ze volgen je op de voet en vinden het leuk wat je schijf!

Liefs, Annet

• 14 December 2012 - 23:14

Roelie Jelsma:

Dag Richard,

Enig idee wie je hier mailt?
    Zuid-Frankrijk, Pouzols, dat zegt je wel iets denk ik.
    Na een paar dagen vertrok je daar om aan de grote reis te beginnen.
    Van je ouders hoorden hoe we iets zouden kunnen lezen.
    Dat hebben we dus gedaan.
    Geweldig lijkt het ons en leuk om je verslagen te lezen!
    Prachtige foto's!!!
    We gaan zo nu en dan weer kijken waar je dan bent.
    We wensen je nog een goede vaart, succes met je studie en zo meer.
    En natuurlijk een fijne kerst en een heel goed en mooi 2013.
    Wie weet zien we elkaar nog eens weer op Soleil d'Oc.
    Een hartelijke groet uit Renkum van Piet en Roelie Jelsma. (ouders van Coby)