Housten, VS - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Richard Kok - WaarBenJij.nu Housten, VS - Reisverslag uit Houston, Verenigde Staten van Richard Kok - WaarBenJij.nu

Housten, VS

Blijf op de hoogte en volg Richard

10 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Houston

23/9
We zijn gisteren ten anker gegaan voorde kust van Houston. De berichten wisselen een beetje, maar waarschijnlijk gaan we maandag/dinsdag naar binnen. Het zal niet zo lang lossen zijn en dan varen we naar port arthur om daar de petcokes voor griekenland te laden. De route naar griekenland schijnt heel mooi te zijn en de haven waar we naar toe moeten is vrij afgelegen. Dus we gaan het zien:P, maar eerst nog 6000 mijl varen (dus ruim 11000 km en dat duurt een dag of 20). Ondertussen ben ik deze week weer gewisseld van machinekamer naar dek. Het was een mooie tijd in de machinekamer en dat vind ik toch wel echt het leukste. Deze week was het nog steeds ontzettend warm overal. Hier voor de kust is het vrij aardig uit te houden. Graadje of 30, rustig briesje en een kabbeltje zeetje. Dus ik heb vandaag lekker even in de zon gelegen met uitzicht op een groep dolfijnen die rond het schip zwommen. Helaas kunnen we
zelf niet zwemmen, want er zijn ook een paar haaien gesignaleerd. Ik heb ook de aanloop naar houston meegemaakt. Heel veel boorplatformen voor kust en ik heb iig al meer schepen gezien dan mijn eerste maand richting afrika. We zitten hier ook in tropisch gebied dus tijdens mijn wachten hebben we uitzicht gehad op een paar heel mooie tropische buien met bijbehorend onweer. Ik vermaak me dus nog steeds prima en afgelopen vrijdag zat ik alweer 60 dagen op zee. Dus ik ben inmiddels al op een derde!:)

5/10
Ik ben bij mijn vorige update geeindigd bij de ankerplaats van Houston. We hebben er niet heel lang ten anker gelegen, een dag of 2 maar. Het was heerlijk weer daar dus een beetje relaxen aan dek op zondag en genieten van de dolfijnen die langs het schip zwommen. Savonds waren een paar filipijnen aan het vissen met een draadje en een haakje met inktvis en net voor het eten trokken ze er gewoon even een hamerhaai uit het water. Het was nog wel een kleintje, maar toch al langer dan een meter. In houston lagen we aan een half afgemaakt kade. Er was net genoeg ruimte om de wondmolenbladen te lossen en iets verder waren ze druk bezig met een nieuwe kade te maken. Het is ook weer een heel avontuur met de autoriteiten van de USA. Ze waren net aan boord en toen kon de gehele bemanning aantreden voor een face controle. Gelukkig werd ik goed bevonden en kreeg dus een stempeltje dat ik de wal op mocht:). Het lossen ging vrij snel en ik hield mij overdag bezig met het verzamelen van kettingen, overzicht houden op het dek en het verzamelen van overig sjormateriaal. We lagen uiteindelijk maar 2
dagen in Houston dus savonds nog even snel de stad in geweest. Leuk om daar ff tussen de wolkenkrabbers te lopen en een biertje te doen. Ondertussen even op wat onbeveiligde internetverbindingen inbreken om weer even bij te lezen:). Leuke stad, maar het was wel vrij rustig in de buurt waar we zaten en het was maar dinsdagavond. Na houston hebben we koers gezet naar Port Arthur, was een kleine 12 uur varen.
Hier heb ik even een paar lange dagen gemaakt om het ruim gereed te maken voor de volgende lading. Dus heel het ruim schoonmaken, alle ingangen en ventilatie afsluiten, tussendekken verplaatsen. Het was even hard werken en weinig slapen, maar wel leuk om te doen! Nadat de surveyor het ruim goedgekeurd had, kon het alden beginnen: petcokes. Het fijn spul is dit dus het was een ontzettende stofbende en je werd er aardig zwart van. Uiteindelijk 13650 ton van dit spul geladen en toen richting griekenland. Wederom ook nog even een middag/avond de wal op geweest. Het regende een dag (en dan stopten ze met laden, want dat spul mocht niet nat worden) dus we hadden mooi wat tijd over. Alleen zonder auto begin je daar niet zoveel, want het is vrij ruim opgezet daar, maar wel even die typische texaanse sfeer meegemaakt. Tijdens het verlaten van de haven zwommen er ook weer ontzettend veel dolfijnen voor het schip. Kon ze bijna aanraken, want ze sprongen overal in het rond en dan een stuk of 10. We hebben net de golf van mexico verlaten. Onderweg nog een aantal flinke tropische buien gehad met veel onweer en ontzettend veel regen. Soms kon je ineens het voorschip niet meer zien zo hard. Het is nog steeds heerlijk weertje (snachts nog steeds 29 graden) en een mooi blauw zeetje. Vannochtend nog de skyline van maimi gezien en varen nu tussen de bahama eilanden door. Ik denk dat het hier een prima vakantiebestemming is. We gaan bijna beginnen aan de oversteek om daarna in gibraltar te bunkeren en een crewwissel te
doen. Na griekenland gaan we door naar pireus om weer te bunkeren en daarna door naar Izmit, Turkije. De volgende reis is helaas niet zo spannend meer, want we komen in een charter terecht tussen Izmit, Turkije en DjenDjen, Algerije. We moeten 6 keer heen en weer met pijpen dus ik verwacht dat we hier nog steeds mee bezig zijn in januari. Het is wel een mooie route om te varen en het is wat drukker en dus beter om het varen te leren. Nu zit ik alleen maar naar een blauw radarscherm te turen en de machinekamer is ook niet meer dan het reguliere onderhoud. Dus deze reis is eigenlijk niet zo erg en wie weet veranderd er nog veel, want we moesten een 9x heen en weer en nu nog maar 6x. En ik mag niet klagen, want heb deze reis toch even afrika, zuid amerika, noord amerika en europa aangedaan. Dus heb op aardig wat continenten gestaan inmiddels.

Dit was het weer voor even, tot snel!
Ciaoo Rich

  • 10 Oktober 2012 - 13:21

    Barbara:

    Ha Rich!

    Ik had al heel lang niet gereageerd zie ik. Maar nu wordt het toch wel eens tijd. Wat gaaf om te lezen dat je zoveel meemaakt en naast het technische werk ontzettend veel ziet van andere culturen, klimaat enz. Dat maakt het wel een enorm uitdagende job. Maar goed, je bent wel ver van huis hoor.
    Volgens mij heb je ook wel leuke collega's toch. Je zit wel 24u pd op elkaars lip, dus het lijkt me ook wel aanpassen.
    Je verhaal uit Houston spreekt me ook wel aan, maar dan meer de dolfijnen die je hebt gezien.

    Hier is alles nog steeds "the same" hahaha. Mirte is alweer 1 jaar geworden en je zusje past nog steeds iedere maandag op als ik ga sporten. Ik werk nog braaf 24u per week bij asvz. Verantwoordelijke en drukke baan, vind ik erg leuk. Maar werkdruk en privé is soms wat moeilijk te combineren. Maar goed....balans zoeken dan maar.
    Vandaag is het heerlijk rustig herfstweer, zonnetje graadje of 15, Dus ben graag buiten.
    Ik typ dit vanaf mijn werk, dus ik ga me zo weer eens bezig houden met werkzaken. Straks een huisbezoek aan de westblaak en daarna door naar Hoogvliet. Iets andere afstanden die jij af legt:-)

    Tot mails hoop ik.
    Groetjes, Barbara

  • 10 Oktober 2012 - 14:23

    Corina:

    Ha wereldreiziger!
    Super om, al lezend en fot's kijkend, je belevenissen op afstand te volgen. Je raakt steeds meer thuis in het wereldje volgens mij. Je gebruikt namelijk steeds meer termen en plaatsnamen waar ik nog nooit eerder van gehoord heb. (Kan natuurlijk ook iets over mij zeggen:))
    Hier gaat alles z'n gangetje. Zojuist is zo ongeveer de halve herenafdeling van de Ichthusschool gearriveerd. 8 boys sterk maken op dit moment de buurt onveilig. En dan te bedenken dat Patrick nog niet eens thuis is.... Kortom een ideaal moment me ff terug te trekken achter de pc en een berichtje naar jou te schrijven. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je belevenissen. Er klinkt in ieder geval veel werkplezier in je verslagen door, dat is een goed teken! Leuk hoor! Kijk uit naar het volgende verslag. Enne, veel foto's blijven maken hoor. Die worden zeer waardeerd :)
    Nu ga ik snel even een blik buiten werpen, want het wordt verdacht stil daar......
    Groetjes, Corina (en natuurlijk ook van de mannen!)

  • 15 Oktober 2012 - 08:27

    Carla:

    Hoi Richard,
    Wat leuk om je reisverslagen te lezen.Gelukkig tipte je ma me zodat ik een beetje van je
    op de hoogte kan blijven. Tjonge, wat een reis!

    Geniet er van en veel succes verder!

    Groetjes uit Barendrecht van Carla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Richard

http://www.house-mixes.com/artists/DJ_RICH/

Actief sinds 04 Juni 2012
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 13409

Voorgaande reizen:

25 Juli 2012 - 01 Februari 2013

Stage Aragonborg

Landen bezocht: